Pozafinansowe motywowanie pracowników

Motywowanie pracowników powinno wykroczyć poza sferę modelowania finansowego i tematu benefitów. Na tym polu rzeczywiście wiele organizacji odrobiło już lekcje, te które jeszcze tego nie zrobiło. bardzo często po prostu nie mają na to odpowiednich środków. Są to często firmy z sektora MŚP, których nie stać na takie wydatki jak wielkie korporacje. Muszą one nadrabiać budowaniem lepszej atmosfery pracy, elastycznym, mniej zbiurokratyzowanym podejściem, czy możliwością wykazania się większą inicjatywą pracowników, aby mieli oni poczucie wpływu na swoją pracę.


Budowanie środowiska pracy

Jeśli w sektorze dużych firm i korporacji kończy się przewaga w walce pracownika powiązana, w ten czy inny sposób z finansami, to czas wrócić do podstaw. Tymi podstawami są właściwe relacje w firmie pomiędzy współpracownikami i z managementem, motywujące otoczenie współpracowników i możliwość rozwoju zawodowego w oparciu o ciekawe wyzwania. Ważna jest również osoba przełożonego, który traktuje pracowników, nie tylko podmiotowo, ale widzi w człowieku potencjał, który warto wzmacniać i w jak największym stopniu wykorzystać w miejscu pracy.

 

Nie mam tutaj na myśli tylko wybranej grupy pracowników która kwalifikuje się do tak zwanych programów zarządzania talentami. Mam tu na myśli podejście do wszystkich pracowników gwarantujące ich zaangażowanie, a właściwie dające możliwość zaangażowania się pracę i współtworzenie środowiska pracy. Właśnie budowanie środowiska pracy, które jest motywujące charakteryzuje się tym, że pracownicy nie tylko czują się jego częścią, ale chcą je współtworzyć.

Pracownicy chcą się angażować i rozwijać w firmach, które patrzą szerzej na to co robią. Myślą nie tylko o sobie i swoich zyskach, ale także o klientach w taki sposób, że chcą im dać wartość, ale także o środowisku naturalnym, czyli ważne staje się sposób w jaki organizacja wytwarza swoje dobra. Etyczne podejście do biznesu przyciąga nie tylko młodych pracowników, ale jest ważne dla wszystkich pokoleń. Za ten kluczyk do przeciągnięcia pracowników i utrzymanie ich w firmie jest zbudowanie takie kultury organizacyjnej która jest nie tylko akceptowana przez pracowników ale w pewnym sensie stają się oni jej fanami a kiedy są fanami tej firmy wiedzą że mogą dla niej wiele poświęcić i chcą to zrobić.

Elastyczność

Mówiąc o motywowaniu pracowników trzeba powiedzieć też o elastyczności w kontekście budowania takiego środowiska pracy, gdzie pracownicy mogą dopasować je do swojego życia osobistego, a nawet hobby. Elastyczne godziny pracy, możliwość pracy zdalnej, a nawet czasem możliwość szybszego wyjścia z pracy i odrobienia tych godzin w innym czasie, staje się coraz bardziej popularną metodą przyciągania pracowników do pracy. Niektóre firmy idą tak dalece na rękę pracownikom, że dają im nawet kilkumiesięczne zwolnienie ze świadczenia pracy, aby ci mogli spełnić marzenia swojego życia jakim na przykład jest wyjazd do Azji. W tym kontekście spotkałem się nawet z sytuacjami, w których pracownik przeprowadza się z Polski do Japonii lub do Tajlandii, gdzie pracował zdalnie wykonując swoje obowiązki.

Uważam, że coraz ważniejsze jest umożliwienie pracownikom realizowania swoich indywidualnych planów zawodowych w miejscu pracy. Wiele firm przekonało się do tego, że warto dać pracownikom wolną rękę, co w wielu obszarach przyczynia się do rozwoju także ich organizacji. łączenie celów pracownika i celów organizacyjnych powinno uwzględniać się już na etapie rekrutacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *