Poszukując partnera biznesowego, mamy coraz więcej narzędzi do tego, aby sprawdzić jego wiarygodność. Począwszy od opinii na różnego rodzaju forach internetowych, warto sprawdzać nie tylko opinie klientów, ale także pracowników i to, w jaki sposób są traktowani oraz jakie warunki pracy się im stwarza.
Każdej firmie zdarzają się wpadki, a w internecie nic nie ginie. Liczy się więc sposób, w jaki rozwiązuje są sytuacje sporne z pracownikami i klientami.
Kolejnym aspektem jest wizerunek strony internetowej i dbałość o ten wizerunek w sieci. Jeśli firma nie dba o to, może się okazać, że nie ma proaktywnego planu na przyszłość. Internet jest kluczowym narzędziem dla rozwoju firm w każdej branży.
Ważna jest także gotowość do rozwoju firmy, czy ma ona takie plany i czy wdraża je aktywnie w życie. Brak pomysłu na rozwój – prędzej czy później będzie utrudnieniem w budowaniu relacji biznesowych.
Na co położyć największy nacisk przy budowaniu długoletnich relacji?
W relacjach biznesowych warto kłaść nacisk na jasne zasady i reguły współpracy. Należy precyzyjnie określać, kto i za co jest odpowiedzialny i wymagać od siebie spełnienia tych ustaleń. Wszelkie problemy we współpracy biorą się właśnie stąd, że nieprecyzyjnie komunikujemy swoje oczekiwania i odpowiedzialność.
Warto mieć również plan awaryjny na postępowanie w sytuacjach, gdzie pojawia się konflikt interesów lub coś wcześniej nie zostało dookreślone.
Rozwiązywanie nieporozumień powinno odbywać się na bieżąco i nic nie powinno być zamiatane pod dywan, ponieważ prędzej czy później stanie się problemem we współpracy.
Czego unikać w relacjach biznesowych?
W relacjach biznesowych należy unikać zobowiązywania się do podejmowania działań, co do których nie jesteśmy pewni że uda się je zrealizować w terminie lub w odpowiedniej jakości.
Należy również unikać działań, które są wątpliwe etycznie. Prędzej czy później mogą one zachwiać wzajemnym zaufaniem partnerów biznesowych do siebie.
To czego warto unikać to dążenie do zero-jedynkowego rozwiązywania wszelkich sytuacji problemowych, stawiania partnerów biznesowych pod ścianą i wykorzystywania swojej silnej pozycji na rynku.
Kiedy jesteśmy dużą firmą i pracujemy z dużo mniejszymi od siebie podmiotami, powinniśmy działać w taki sposób, aby nie zachwiać ich płynnością finansową. MŚP nie mają możliwości przetrwania na rynku w starciu z dużymi podmiotami: trzeba dążyć do wykorzystywania efektu synergii.